Tuesday, July 15, 2008

Motivasi Mutiara Dr Danial : Islam Bukan Agama Pengganas



Assalamulaikum wbt. Tuan-tuan & puan-puan, para peminat Mutiara FM yang dimuliakan. Ramai orang termasuk pembesar-pembesar negara di seluruh dunia memperingati 11 September yang telah di sambut semalam. Mereka memperingatinya dengan menyatakan kebencian mereka terhadap keganasan dan perbuatan-perbuatan yang ganas. Apa yang jelas ialah kita semua apatah lagi kita yang beragama islam, kita sepatut dan sewajarnya membenci dan menjauhi sebarang keganasan.

Namun 11 September merupakan suatu titik hitam, bukan sangat bagi keganasan tetapi bagi islam. Sebab yang tertonjol selepas kejadian itu ialah islam dikaitkan dengan keganasan. Al-quran dikatakan sebagai kitab yang di penuhi dengan ayat-ayat yang merangsang keganasan sehingga ada golongan di barat yang menulis buku tentangnya. Kemudian yang tertonjol nama-nama di persada dunia yang dikaitkan dengan isu keganasan ialah orang islam seperti Osama bin Laden dan Saddam Hussain.

Amerika menjadikan Osama bin Laden sebagai alasan untuk menyerang Afghanistan. Afghanistan hampir-hampir hancur dan rakyatnya terus menderita pada hari ini. Tetapi Osama bin Laden masih lagi tidak di ketahui di mana dia berada sekarang. Iraq di serang sebab kononnya Saddam Hussain sebagai bekas pemimpin Iraq telah menyimpan senjata-senjata pemusnah yang hebat. Iraq di serang. Hari ini Iraq kacau bilau dan di penuhi dengan pancaroba. Saddam Hussain telah di tangkap tetapi senjata pemusnah tidak di temui dan malah tidak akan di temui sebab ia tidak pernah ada di Iraq sehingga ke hari ini.

Maka nama islam telah menjadi kotor tetapi yang jelas pengganas yang sebenarnya kita pun tidak tahu siapa yang sebenarnya. Kita anti keganasan dan tidak ada masalah tentang kalimat kita anti keganasan tetapi siapa pengganas yang sebenarnya. Sebab itu ramai orang pada hari ini di barat yang terfikir mungkinkah ujud di sana konspirasi untuk mengaibkan islam. Mungkinkah di sana ujud satu konspirasi untuk mengaibkan umat islam. Sudah ada orang-orang besar di barat yang berpemikiran seperti itu. Mereka telah menjelajah dunia untuk berceramah tentang isu yang hendak mereka bangkitkan ini iaitu berkemungkinan bukan islam dan umatnya pengganas tetapi golongan lain.

Untuk menutup keganasan orang lain mereka menuduh islam. Sudah ada suara-suara seperti itu. Sebagai contoh yang di suarakan oleh Collins Spiper yang telah mengarang banyak buku dan antara yang terbaru ialah The High Priests Of War. Perancang-perancang sebenarnya dan beliau dengan berani mengatakan bahawa bukan orang islam yang menjadi pengganas di sebalik keganasan yang berlaku pada hari ini. Ada golongan lain yang jahat yang telah merancang keganasan ini dan mereka menuduh islam sebagai agama yang melahirkan pengganas tetapi sebenarnya bukan islam dan bukan umat islam.

Anda perlu membaca tulisan-tulisan Collins Spiper dan rakan-rakannya dengan analisis yang tajam di penuhi fakta untuk menyedarkan kita bahawa apa yang sedang berlaku pada dunia sekarang. Siapa pengganas yang sebenarnya. Ada golongan yang setelah mengkaji ini telah memeluk agama islam. Sebab mereka menyedari ada konspirasi di sebalik sana dan mereka menyedari juga bahawa islam adalah agama yang baik dan umat islam secara umumnya ialah umat yang baik dan mereka bukan pengganas. Antaranya ialah seorang yang pernah datang ke Pulau Pinang. Seorang wanita yang merupaka seorang wartawan terkenal yang pernah berkhidmat di BBC iaitu Yvonne Ridley yang sekarang merupakan seorang muslimah. Seorang yang telah memeluk islam dan lantang mengatakan bahawa pengganas yang sebenarnya bukan orang islam.

Jadi kita sebagai umat islam jangan tertipu. Namun kita perlu merangsang diri kita agar kita tidak menjadi pengganas. Pengganas tidak mengenali agama dan bangsa. Bila kita kaitkan dengan islam, kita harus mengatakan islam tidak pernah menyuruh umatnya menjadi pengganas. Sebaliknya agama islam menyuruh umatnya menjadi seorang yang bijaksana, lemah lembut dan seumpamanya. Cuba kita perhatikan firman Allah yang bermaksud, “ Dengan rahmat daripada Allah wahai Muhammad kamu berlemah lembut dengan mereka. Andaikata kamu bengis dan bersikap keras hati dengan mereka, mereka akan lari daripadamu ”.

Itu dia nabi dan pengasas agama kita. Nabi Muhammad saw yang di puji Allah sebab baginda berlemah lembut. Tidak bengis dan keras hati dengan orang lain. Itu dia yang sebenarnya di perturunkan kepada umat islam agar kita itu berlemah lembut, mempunyai perasaan belas kasihan, perasaan rahmah dan jauh sekali menjadi seorang pengganas.

Marilah sama-sama kita hidup dengan aman apatah lagi kita di Malaysia, kita hidup dalam sebuah masyarakat majmuk. Mari kita hidup secara aman. Kita sebagai orang islam menghormati agama lain dan kita juga mahu agama lain menghormati islam. Jangan ajar orang islam tentang bagaimana beragama islam. Bila kita menghormati agama islam dan orang islam pula menghormati agama lain insyaallah itulah yang islam mahu. Akhir kata jangan lupa firman Allah swt dalam surah Al-Hujurat yang bermaksud, “ Wahai manusia kami telah menjadikan kamu daripada lelaki dan perempuan dan kami telah menjadikan kamu berpuak-puak dan juga berkelompok- kelompok agar kamu berkenal kenalan antara satu dengan yang lain. Bukan berbunuh-bunuhan antara satu dengan yang lain. Orang yang paling mulia di sisi Allah dari kalangan kamu ialah orang yang paling bertakwa ”. Bukan orang yang berumah besar dan bolih memberi mahar yang tinggi ketika berkahwin. Yang paling mulia ialah orang yang paling bertakwa.

Ini konsep islam. Islam bukan keganasan. Itulah yang hendak kita tekankan pada pagi yang permai ini. Semoga Allah memberkati anda insyaallah.



Dari Dr Danial bin Zainal Abidin dalam ruangan Motivasi Mutiara.

0 comments: